Człowiek nigdy nie jest zakończonym tworem rozwoju.

Zawsze się zmienia i na każdym etapie życia jest inny”

                                                                                   ANDRZEJ JACZEWSKI

Charakterystyka dziecka pięcioletniego i sześcioletniego

wg B. Janiszewskiej

Dziecko pięcioletnie:

Dziecko sześcioletnie:

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE

jest wzrostu około 107–110 cm,

ma niezbyt twardy kościec

i stosunkowo słabe mięśnie,

nie usiedzi długo na jednym miejscu,

często zmienia pozycje; podpiera się, kładzie na stoliku,

woli pracować leżąc na podłodze niż siedzieć przy stoliku,

lubi ruch, jest aktywny,

ma jeszcze słaby nadgarstek,

nie potrafi jeszcze odraczać zaspakajania potrzeb biologicznych,

czasami staje się marudny

lub pobudzony z powodu

zmęczenia lub głodu, ale nie potrafi jeszcze uświadomić sobie tego,

nie uświadamia sobie, że źle widzi lub źle słyszy.

Motoryka duża

pięciolatek jest dzieckiem ruchliwym; biega, skacze, wspina się na drabinki, przeplotnie,

huśta się na huśtawce, uczy się samodzielnego rozhuśtania się,

ma rozwiniętą koordynację ruchów

i koordynację wzrokowo-ruchową,

zaczyna uczyć się jeździć na

rowerze na dwóch kołach,

zwinnie biega, skacze na dwóch nogach przed siebie,

skacze na jednej nodze w miejscu,

stoi przez około 15 sekund

z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach,

raczej nie chwiejąc się i nie wypadając z trasy, przechodzi po wąskiej dróżce o szerokości około 25cm,

utrzymuje równowagę przy pomocy rąk,

robi trzy przysiady samodzielnie; podnosząc się z nich, może nieco chwiać się,

dość szybko, bez trzymania się poręczy, wchodzi i schodzi ze schodów naprzemiennie, uczy się zasad, prawidłowości,

uczy się zwracać uwagę na inne dzieci.

Motoryka mała

sprawnie łączy klocki typu lego, wylepia z plasteliny,

nawleka korale na żyłkę, przykleja naklejki, przycina nożyczkami papier, drze papier na małe kawałki i wykleja nim kontury.

Czynności grafomotoryczne

prawidłowo trzyma ołówek,

rysuje linie pionowe, poziome

i ukośne, odwzorowuje koło, krzyżyk, kwadrat, odwzorowuje proste szlaczki,

koloruje obrazki, wypełnia kolorem kontury,

rysuje rysunek zgodny z podanym tematem, maluje farbami, używa pędzla

i innych przyborów.

Czynności samoobsługowe

samodzielnie rozbiera się dość płynnie; może mieć kłopoty

z samodzielnym ubieraniem się

je łyżką, widelcem, raczej

nie posługuje się nożem, pije z kubka, trzyma w ręce i je kanapkę, sprząta ze stołu,

potrafi umyć i wytrzeć ręce, buzię, myje zęby pod kontrolą.

 

rosną stopy i powoli zanika płaskostopie (kości stop wysklepiają się),

wydłużają się i twardnieją kości

kończyn, rosną zęby stałe, zmieniają się proporcje ciała,

powoli kształtuje się większa odporność na zmęczenie związane

z dłuższym przebywaniem w jednej pozycji,

rozpoczyna się pierwszy etap

kostnienia nadgarstka (część chrząstek zamienia się w kości) – ruchy dłoni stają się bardziej odporne na męczenie;

drugi i ostatni etap kostnienia nadgarstka przypada na wiek około 10 lat – dziecko staje się zdolne do pisania w zeszycie

w jedną linię,

poprawia się płynność i szybkość ruchów rąk – dziecko łatwiej uczy się pisania w linijkach i łączenia liter,

zaczyna także ładniej rysować, lepiej wycinać, może nauczyć się wiązania kokardki itp.

do rozwoju kości dopasowuje

się układ mięśniowy,

mięśnie stają się silniejsze

(wzrasta siła skurczu), są bardziej odporne na zmęczenie, wzrasta siła

zwieraczy – dziecko nie musi już tak często załatwiać potrzeb fizjologicznych,

rozwijają się wszystkie narządy wewnętrzne; lepiej pracuje serce, płuca (lepsze dotlenienie) i jednocześnie rośnie potrzeba ruchu, zwiększa się pojemność żołądka (zmniejsza się

częstotliwość przyjmowanie

pokarmów, a zwiększa się objętość przyswajanej jednorazowo porcji),

dzieci stają się bardziej

odporne na choroby.

Zmiany związane z płcią

następuje początek kształtowania się trzeciorzędnych cech płciowych,

u chłopców powoli rozwija się pas barkowy, u dziewcząt pas miednicowy,

u chłopców bardziej niż u dziewcząt grubieją kości długie; do tych zmian dopasowuje się układ mięśniowy,

pojawia się głód ruchu, ogromna potrzeba biegania, skakania, siłowania,

dziewczynki preferują aktywność ruchową wymagającą większej precyzji,

kościec ( także kości i mięśnie dłoni) kształtuje się około 1,5 do 2 lat, dłużej

u chłopców niż u dziewcząt, w związku

z tym dziewczynki bardziej niż chłopcy lubią rysować, wycinać, malować,

u dziewczynek powoli zaczyna powstawać podściółka tłuszczowa.

Zmiany w układzie nerwowym

są istotne i decydują o różnicach między dziećmi młodszymi

a starszymi,

wydłużają się wypustki komórek nerwowych, dojrzewają drogi nerwowe,

dzięki czemu poprawia się szybkość

i dokładność przewodzenia impulsów,

wzrasta ilość połączeń nerwowych, poprawia się koordynacja ruchów,

dojrzewają receptory zmysłów, pojawia się ostrość wzroku, wrażliwość na barwy, polepsza się zdolność odbioru bodźców słuchowych

dzieci odbierają dokładniejsze informacje z otoczenia, dojrzewają okolice ruchowe kory mózgowej, polepsza się koordynacja i płynność (również ręki).

WŁAŚCIWOŚĆI SPOŁECZNE

próbuje bawić się zgodnie z innymi, bez ciągłych konfliktów, bójek, skarg,

rzadziej obraża się, złości, płacze,

bawi się w grupce,

zaczyna przejmować się uczuciami innych rówieśników: pociesza, pomaga, okazuje współczucie,

tak jak inni dokucza i przezywa niektóre dzieci.

powoli wzrasta antagonizm pomiędzy chłopcami a dziewczynkami; poczucie

my chłopaki, my dziewczyny ułatwia integrację dzieci określonej płci, akceptację własnej płci i stopniowe

uczenie się męskich i kobiecych ról społecznych,

chłopcom mniej sprawnym dokucza się.

EMOCJE

silne, gwałtowne, trudne do opanowania przez dziecko, zwykle krótkotrwałe; gdy zostawia się dziecko

w spokoju, to zazwyczaj mijają szybko,

zmienne – stosunkowo łatwo płacz przechodzi w śmiech i odwrotnie,

spontaniczne, wyraziste, nie panuje nad ekspresją,

zaczyna rozumieć, że rodzice

przyjdą po nie do przedszkola,

zaczyna liczyć się z rówieśnikami

i chcąc się z nimi bawić, coraz rzadziej

obraża się, złości, płacze,

zaczyna przewidywać reakcje

dorosłych.

sześciolatek ma mniej dojrzały układ nerwowy niż siedmiolatek i z tego powodu silniej reaguje emocjonalnie,

wszystkie emocje, te pozytywne,

a tym bardziej negatywne oraz duża liczba różnorodnych bodźców, stanowią dla organizmu ogromny wydatek

energetyczny,

rozregulowuje się jego funkcjonowanie (staje się płaczliwe, drażliwe, nieznośne,

agresywne itp.) – można pomoc mu, dostarczając mu owoców, kawałka czekolady, kanapkę itp. (glukoza

i magnez) oraz stwarzając sytuacje ułatwiające wyciszenie się – elementy relaksacji.

WŁAŚCIWOŚĆI PSYCHICZNE

Uwaga

jest mimowolna, krótkotrwała,

niepodzielna,

koncentracja uwagi jest tak silna na ważnym dla dziecka zadaniu, że nie odbiera wówczas innych bodźców.

Pamięć

jest mimowolna, mechaniczna, krótkotrwała.

Spostrzeżenia dotykowe

charakteryzują się tym że:

dostarczają informacji dotyczących powierzchni rożnych rzeczy i sprzętów oraz takich zależności, jak: większe mniejsze, dalej-bliżej, wyżej-

-niżej, głębiej- płyciej, ciężej-lżej.

Spostrzeżenia wzrokowe

przejawiają się tym, że:

na obrazkach pięciolatek

spostrzega do kilkunastu elementów,

spostrzega w sposób na tyle

analityczno- syntetyczny, że potrafi: różnicować kształty liter drukowanych, cyfr i kształty podstawowych figur

geometrycznych,

potrafi konstruować proste budowle według załączonego wzoru,

spostrzega od 5 do około 8 różnic między podobnymi obrazkami,

spostrzega podstawowe części człowieka.

Spostrzeżenia słuchowe

pięciolatka charakteryzują się tym, że:

rozumie czytany tekst,

lubi słuchać, kiedy mu się czyta

w wyuczonym wierszu odtwarza rymy,

potrafi podzielić zdanie na

trzy- czterowyrazowe części,

potrafi podzielić wyraz na dwie, trzy sylaby,

po pewnym treningu potrafi wydzielić samogłoskę i spółgłoskę

w nagłosie,

nie wyodrębnia jeszcze głosek

w wygłosie

potrafi tworzyć i odtwarzać

proste rymy.

Myślenie

pięciolatek ma duże trudności

z przyswajaniem informacji dotyczących przestrzeni i czasu,

ale zna i różnicuje pory roku,

potrafi porównywać przedmioty, kształty ze względu na ich różnice lub podobieństwa,

potrafi klasyfikować biorąc pod uwagę dwa, trzy kryteria

myśli często w sposób skojarzeniowy,

myślenie życzeniowe jest zwykle dla dziecka myśleniem prawdziwym,

w myśleniu nie uwzględnia jeszcze przekształceń materiału.

Myślenie matematyczne

dziecko pięcioletnie przelicza zbiór składający się z około 10 elementów,

ostatni liczebnik odnosi do wielkości zbioru,

potrafi na polecenie dokładać

i zabierać,

rozumie pojęcia: więcej, mniej, tyle samo,

nie rozumie jeszcze pojęć: o tyle więcej, o tyle mniej, tyle razy mniej lub więcej.

Mowa

prawidłowo wymawia głoski,

nazywa przedmioty, czynności

sytuacje, potrafi je opisać przy pomocy przymiotników,

wypowiada się zdaniami,

rozumie treść poleceń,

pyta o nieznane słowa.

Uwaga jest jeszcze

mimowolna, tzn. bodźce z otoczenia odwracają uwagę od tego, co dzieje się na zajęciach; czas uwagi jest ciągle jeszcze krotki (ok. 15 min.),

dziecko nie potrafi skupić się na wykonaniu kilku czynności jednocześnie,

dość silna koncentracja uwagi szybko wywołuje zmęczenie.

Przeważa wciąż pamięć

mechaniczna, dlatego nowe treści powinny być często powtarzane

i utrwalane z wykorzystaniem wielu zmysłów.

Ruch

sześciolatek ma jeszcze słaby kościec

i słabe mięśnie, musi często zmieniać pozycje.

Myślenie

większość dzieci nie ma jeszcze

ukształtowanej odwracalności myślenia, nie potrafi odwrócić procesu przekształceń,

nie ma jeszcze ukształtowanych pojęć czasowych.

Pisanie

dzieci mają wciąż silne napięcie mięśniowe rąk, palców, nadgarstka,

przedramienia, barków,

ruchy rąk u większości dzieci nie są jeszcze płynne,

występuje geometryzacja i brak precyzji.

Stosunki przestrzenne

dzieci mają jeszcze kłopot z oceną stosunków przestrzennych, np.: prawo,

lewo, obok, za,

wymagają wielu ćwiczeń typu zabawowego, które ułatwią późniejsze spostrzeganie.

Słuchanie

dzieci zdolne są do podziału zdania na wyrazy, do analizy, syntezy sylabowej wyrazu, do wysłuchania głosek w nagłosie.

Spostrzeżenia zmysłowe

i wyobrażenia

dominuje myślenie przedoperacyjne, konkretno- wyobrażeniowe. 

dojrzewają struktury kory mózgowej odpowiedzialne za czynności typowo szkolne,

poprawia się wzrokowe i słuchowe spostrzeganie analityczno- syntetyczne,

dojrzewają te struktury kory mózgowej, które odpowiedzialne są za procesy myślowe; obserwuje się początki myślenia konkretno- wyobrażeniowego operacyjnego na konkretach,

dojrzewa cały układ nerwowy

w tym kora mózgowa, dzięki czemu poprawia się zdolność do skupiania uwagi (początki uwagi dowolnej)

i poprawia się zdolność zapamiętywania; lepsza jest pamięć trwała, sprawniej przebiegają procesy pobudzania

i hamowania.