„Człowiek nigdy nie jest zakończonym tworem rozwoju.
Zawsze się zmienia i na każdym etapie życia jest inny”
ANDRZEJ JACZEWSKI
Charakterystyka dziecka pięcioletniego i sześcioletniego wg B. Janiszewskiej |
|
Dziecko pięcioletnie: |
Dziecko sześcioletnie: |
WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE |
|
– jest wzrostu około 107–110 cm, – ma niezbyt twardy kościec i stosunkowo słabe mięśnie, – nie usiedzi długo na jednym miejscu, – często zmienia pozycje; podpiera się, kładzie na stoliku, – woli pracować leżąc na podłodze niż siedzieć przy stoliku, – lubi ruch, jest aktywny, – ma jeszcze słaby nadgarstek, – nie potrafi jeszcze odraczać zaspakajania potrzeb biologicznych, – czasami staje się marudny lub pobudzony z powodu zmęczenia lub głodu, ale nie potrafi jeszcze uświadomić sobie tego, – nie uświadamia sobie, że źle widzi lub źle słyszy. Motoryka duża – pięciolatek jest dzieckiem ruchliwym; biega, skacze, wspina się na drabinki, przeplotnie, – huśta się na huśtawce, uczy się samodzielnego rozhuśtania się, – ma rozwiniętą koordynację ruchów i koordynację wzrokowo-ruchową, – zaczyna uczyć się jeździć na rowerze na dwóch kołach, – zwinnie biega, skacze na dwóch nogach przed siebie, – skacze na jednej nodze w miejscu, – stoi przez około 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach, – raczej nie chwiejąc się i nie wypadając z trasy, przechodzi po wąskiej dróżce o szerokości około 25cm, – utrzymuje równowagę przy pomocy rąk, – robi trzy przysiady samodzielnie; podnosząc się z nich, może nieco chwiać się, – dość szybko, bez trzymania się poręczy, wchodzi i schodzi ze schodów naprzemiennie, uczy się zasad, prawidłowości, – uczy się zwracać uwagę na inne dzieci. Motoryka mała – sprawnie łączy klocki typu lego, wylepia z plasteliny, – nawleka korale na żyłkę, przykleja naklejki, przycina nożyczkami papier, drze papier na małe kawałki i wykleja nim kontury. Czynności grafomotoryczne – prawidłowo trzyma ołówek, – rysuje linie pionowe, poziome i ukośne, odwzorowuje koło, krzyżyk, kwadrat, odwzorowuje proste szlaczki, – koloruje obrazki, wypełnia kolorem kontury, – rysuje rysunek zgodny z podanym tematem, maluje farbami, używa pędzla i innych przyborów. Czynności samoobsługowe – samodzielnie rozbiera się dość płynnie; może mieć kłopoty z samodzielnym ubieraniem się – je łyżką, widelcem, raczej nie posługuje się nożem, pije z kubka, trzyma w ręce i je kanapkę, sprząta ze stołu, – potrafi umyć i wytrzeć ręce, buzię, myje zęby pod kontrolą.
|
– rosną stopy i powoli zanika płaskostopie (kości stop wysklepiają się), – wydłużają się i twardnieją kości kończyn, rosną zęby stałe, zmieniają się proporcje ciała, – powoli kształtuje się większa odporność na zmęczenie związane z dłuższym przebywaniem w jednej pozycji, – rozpoczyna się pierwszy etap kostnienia nadgarstka (część chrząstek zamienia się w kości) – ruchy dłoni stają się bardziej odporne na męczenie; drugi i ostatni etap kostnienia nadgarstka przypada na wiek około 10 lat – dziecko staje się zdolne do pisania w zeszycie w jedną linię, – poprawia się płynność i szybkość ruchów rąk – dziecko łatwiej uczy się pisania w linijkach i łączenia liter, zaczyna także ładniej rysować, lepiej wycinać, może nauczyć się wiązania kokardki itp. – do rozwoju kości dopasowuje się układ mięśniowy, – mięśnie stają się silniejsze (wzrasta siła skurczu), są bardziej odporne na zmęczenie, wzrasta siła zwieraczy – dziecko nie musi już tak często załatwiać potrzeb fizjologicznych, – rozwijają się wszystkie narządy wewnętrzne; lepiej pracuje serce, płuca (lepsze dotlenienie) i jednocześnie rośnie potrzeba ruchu, zwiększa się pojemność żołądka (zmniejsza się częstotliwość przyjmowanie pokarmów, a zwiększa się objętość przyswajanej jednorazowo porcji), – dzieci stają się bardziej odporne na choroby. Zmiany związane z płcią – następuje początek kształtowania się trzeciorzędnych cech płciowych, u chłopców powoli rozwija się pas barkowy, u dziewcząt pas miednicowy, u chłopców bardziej niż u dziewcząt grubieją kości długie; do tych zmian dopasowuje się układ mięśniowy, – pojawia się głód ruchu, ogromna potrzeba biegania, skakania, siłowania, – dziewczynki preferują aktywność ruchową wymagającą większej precyzji, – kościec ( także kości i mięśnie dłoni) kształtuje się około 1,5 do 2 lat, dłużej u chłopców niż u dziewcząt, w związku z tym dziewczynki bardziej niż chłopcy lubią rysować, wycinać, malować, – u dziewczynek powoli zaczyna powstawać podściółka tłuszczowa. Zmiany w układzie nerwowym – są istotne i decydują o różnicach między dziećmi młodszymi a starszymi, – wydłużają się wypustki komórek nerwowych, dojrzewają drogi nerwowe, dzięki czemu poprawia się szybkość i dokładność przewodzenia impulsów, wzrasta ilość połączeń nerwowych, poprawia się koordynacja ruchów, – dojrzewają receptory zmysłów, pojawia się ostrość wzroku, wrażliwość na barwy, polepsza się zdolność odbioru bodźców słuchowych – dzieci odbierają dokładniejsze informacje z otoczenia, dojrzewają okolice ruchowe kory mózgowej, polepsza się koordynacja i płynność (również ręki). |
WŁAŚCIWOŚĆI SPOŁECZNE |
|
– próbuje bawić się zgodnie z innymi, bez ciągłych konfliktów, bójek, skarg, – rzadziej obraża się, złości, płacze, – bawi się w grupce, – zaczyna przejmować się uczuciami innych rówieśników: pociesza, pomaga, okazuje współczucie, – tak jak inni dokucza i przezywa niektóre dzieci. |
– powoli wzrasta antagonizm pomiędzy chłopcami a dziewczynkami; poczucie my chłopaki, my dziewczyny ułatwia integrację dzieci określonej płci, akceptację własnej płci i stopniowe uczenie się męskich i kobiecych ról społecznych, – chłopcom mniej sprawnym dokucza się. |
EMOCJE |
|
– silne, gwałtowne, trudne do opanowania przez dziecko, zwykle krótkotrwałe; gdy zostawia się dziecko w spokoju, to zazwyczaj mijają szybko, – zmienne – stosunkowo łatwo płacz przechodzi w śmiech i odwrotnie, – spontaniczne, wyraziste, nie panuje nad ekspresją, – zaczyna rozumieć, że rodzice przyjdą po nie do przedszkola, – zaczyna liczyć się z rówieśnikami i chcąc się z nimi bawić, coraz rzadziej obraża się, złości, płacze, – zaczyna przewidywać reakcje dorosłych. |
– sześciolatek ma mniej dojrzały układ nerwowy niż siedmiolatek i z tego powodu silniej reaguje emocjonalnie, – wszystkie emocje, te pozytywne, a tym bardziej negatywne oraz duża liczba różnorodnych bodźców, stanowią dla organizmu ogromny wydatek energetyczny, – rozregulowuje się jego funkcjonowanie (staje się płaczliwe, drażliwe, nieznośne, agresywne itp.) – można pomoc mu, dostarczając mu owoców, kawałka czekolady, kanapkę itp. (glukoza i magnez) oraz stwarzając sytuacje ułatwiające wyciszenie się – elementy relaksacji. |
WŁAŚCIWOŚĆI PSYCHICZNE |
|
Uwaga – jest mimowolna, krótkotrwała, niepodzielna, – koncentracja uwagi jest tak silna na ważnym dla dziecka zadaniu, że nie odbiera wówczas innych bodźców. Pamięć – jest mimowolna, mechaniczna, krótkotrwała. Spostrzeżenia dotykowe charakteryzują się tym że: – dostarczają informacji dotyczących powierzchni rożnych rzeczy i sprzętów oraz takich zależności, jak: większe mniejsze, dalej-bliżej, wyżej- -niżej, głębiej- płyciej, ciężej-lżej. Spostrzeżenia wzrokowe przejawiają się tym, że: – na obrazkach pięciolatek spostrzega do kilkunastu elementów, – spostrzega w sposób na tyle analityczno- syntetyczny, że potrafi: różnicować kształty liter drukowanych, cyfr i kształty podstawowych figur geometrycznych, – potrafi konstruować proste budowle według załączonego wzoru, – spostrzega od 5 do około 8 różnic między podobnymi obrazkami, – spostrzega podstawowe części człowieka. Spostrzeżenia słuchowe pięciolatka charakteryzują się tym, że: – rozumie czytany tekst, – lubi słuchać, kiedy mu się czyta – w wyuczonym wierszu odtwarza rymy, – potrafi podzielić zdanie na trzy- czterowyrazowe części, – potrafi podzielić wyraz na dwie, trzy sylaby, – po pewnym treningu potrafi wydzielić samogłoskę i spółgłoskę w nagłosie, – nie wyodrębnia jeszcze głosek w wygłosie – potrafi tworzyć i odtwarzać proste rymy. Myślenie – pięciolatek ma duże trudności z przyswajaniem informacji dotyczących przestrzeni i czasu, ale zna i różnicuje pory roku, – potrafi porównywać przedmioty, kształty ze względu na ich różnice lub podobieństwa, – potrafi klasyfikować biorąc pod uwagę dwa, trzy kryteria – myśli często w sposób skojarzeniowy, – myślenie życzeniowe jest zwykle dla dziecka myśleniem prawdziwym, – w myśleniu nie uwzględnia jeszcze przekształceń materiału. Myślenie matematyczne – dziecko pięcioletnie przelicza zbiór składający się z około 10 elementów, – ostatni liczebnik odnosi do wielkości zbioru, – potrafi na polecenie dokładać i zabierać, – rozumie pojęcia: więcej, mniej, tyle samo, – nie rozumie jeszcze pojęć: o tyle więcej, o tyle mniej, tyle razy mniej lub więcej. Mowa – prawidłowo wymawia głoski, – nazywa przedmioty, czynności sytuacje, potrafi je opisać przy pomocy przymiotników, – wypowiada się zdaniami, – rozumie treść poleceń, – pyta o nieznane słowa. |
Uwaga jest jeszcze – mimowolna, tzn. bodźce z otoczenia odwracają uwagę od tego, co dzieje się na zajęciach; czas uwagi jest ciągle jeszcze krotki (ok. 15 min.), – dziecko nie potrafi skupić się na wykonaniu kilku czynności jednocześnie, – dość silna koncentracja uwagi szybko wywołuje zmęczenie. Przeważa wciąż pamięć – mechaniczna, dlatego nowe treści powinny być często powtarzane i utrwalane z wykorzystaniem wielu zmysłów. Ruch – sześciolatek ma jeszcze słaby kościec i słabe mięśnie, musi często zmieniać pozycje. Myślenie – większość dzieci nie ma jeszcze ukształtowanej odwracalności myślenia, nie potrafi odwrócić procesu przekształceń, – nie ma jeszcze ukształtowanych pojęć czasowych. Pisanie – dzieci mają wciąż silne napięcie mięśniowe rąk, palców, nadgarstka, przedramienia, barków, – ruchy rąk u większości dzieci nie są jeszcze płynne, – występuje geometryzacja i brak precyzji. Stosunki przestrzenne – dzieci mają jeszcze kłopot z oceną stosunków przestrzennych, np.: prawo, lewo, obok, za, – wymagają wielu ćwiczeń typu zabawowego, które ułatwią późniejsze spostrzeganie. Słuchanie – dzieci zdolne są do podziału zdania na wyrazy, do analizy, syntezy sylabowej wyrazu, do wysłuchania głosek w nagłosie. Spostrzeżenia zmysłowe i wyobrażenia – dominuje myślenie przedoperacyjne, konkretno- wyobrażeniowe. – dojrzewają struktury kory mózgowej odpowiedzialne za czynności typowo szkolne, – poprawia się wzrokowe i słuchowe spostrzeganie analityczno- syntetyczne, – dojrzewają te struktury kory mózgowej, które odpowiedzialne są za procesy myślowe; obserwuje się początki myślenia konkretno- wyobrażeniowego operacyjnego na konkretach, – dojrzewa cały układ nerwowy w tym kora mózgowa, dzięki czemu poprawia się zdolność do skupiania uwagi (początki uwagi dowolnej) i poprawia się zdolność zapamiętywania; lepsza jest pamięć trwała, sprawniej przebiegają procesy pobudzania i hamowania. |
|